Holdbeskrivelser

Inden hver træningstur bliver rytterne fordelt på de respektive hold. Du skal selv vurdere, hvilket hold du vil køre på denne dag. Du skal vælge realistisk ud fra din træningstilstand og dagsform, lyst og evner, tid til rådighed mv.

Vi arbejder med hold i følgende kategorier og træner i forårs- og efterårssæson fast 2 gange om ugen – mandag og onsdag fra kl. 18.00 – kl. 20.00.

Vi har lavet nye hold, så nu er der noget for alle!

Træning 1
Formålet med dette hold er primært, at få nystartede og relativt urutinerede MTB-ryttere i god form og kunne færdes sikkert på MTB. Der er fokus på at lære basale tekniske færdigheder på MTB, så du bliver fortrolig med din cykel og kommer til at kunne køre på sporet.
På dette hold er der ingen krav til teknisk kunnen og du kan også være med som let øvet eller hvis fysikken en dag er lidt en udfordring.

Træning 2
På dette hold er du fortrolig med din cykel og har været med på træning 1 i omkring en halvsæson. Vi har primært fokus på, at alle ryttere får en god træning og får brugt sig selv. Træningen vil indeholde forskellige træningsøvelser og spor, der er tilpasset det fysiske og tekniske niveau på holdet.
På træning 2 deltager rytteren aktivt, og har et ønske om at forbedre sin tekniske kunnen og kondition.
På dette hold er der middel krav til teknisk kunnen.

Tur-holdet
Dette hold har ikke en decideret instruktør, men en kaptajn der sørger for at planlægge en dejlig tur I skoven. Alle kan være med. Der er ikke krav om andet end at du skal kunne cykle.

Sprint
På dette hold er turene længere og mere teknisk krævende. Holdet er for dem, der blot vil have en sindssygt hurtig tur i sporet, og evt. er i gang med at træne sig op til løb/konkurrence. Dette hold har en kaptajn, der forsøger at få alle helskindede med hjem.
På dette hold er der høje krav til teknisk kunnen.

Generelt:

Som udgangspunkt vil Træning 1 og Træning 2 på dagen få tekniktræning med samme indhold men på forskelligt niveau og under differentierede forhold så det passer til deltagernes såvel fysiske som tekniske evner. I løbet af en sæson vil man komme gennem et program så man vil komme til at kunne beherske de fleste forhold man vil komme ud for på et singletrack i Danmark. Indimellem vil der være repetitioner, intervaltræning små konkurrencer eller ”bare” en cykeltur, hvis vejr/underlag eller antallet af fremmødte befordrer det. Der vil i løbet af sæsonen også blive undervist i sikkerhed på sporet og førstehjælp.
Hvilket hold passer mig ?
Du skal selv vurdere, hvilket hold du vil køre på denne dag. Du skal vælge realistisk ud fra din træningstilstand og dagsform, lyst og evner, tid til rådighed mv.

Det er ekstra vigtigt at være realistisk omkring egen form på MTB, fordi der er store fysiske forskelle i form og teknisk kunnen i mountainbikesporten. Hvis du er i tvivl om, hvor du passer ind, så tag en snak med instruktørerne, som kan fortælle dig nærmere om, hvad dagens træning byder på. Sørg også for at melde ud på ruten, hvis det går for stærkt. Alle skal med hjem, og alle skal have en god tur!

Din mening er vigtig for os:
Inden vi kører i skoven, vil der på hvert hold blive informeret om, hvad dagens træning indeholder.
Efter træningen vil vi gerne mødes i det fine nye klubhus til debriefing og en hyggesnak. Her modtager vi gerne ris og ros til aftenens træning. Vi vil altid forsøge at give medlemmerne den bedste træning og har brug for din feedback.
Vi ses derude til en masse sjov på sporet!!

traeningnedadbakke300x173