Holdbeskrivelser

Inden hver træningstur bliver rytterne fordelt på de respektive hold. Du skal selv vurdere, hvilket hold du vil køre på denne dag. Du skal vælge realistisk ud fra din træningstilstand og dagsform, lyst og evner, tid til rådighed mv.

Vi arbejder med hold i følgende kategorier, og træner i forårs- og efterårssæson fast 2 gange om ugen – mandag og onsdag fra kl. 18.00 – kl. 20.00.

LIDT PRAKTISK INFO

  • Der skal ALTID bæres cykelhjelm.
  • Tag praktisk tøj på, der svarer til vejret. Gode sko og bukser der ikke sidder fast i kæden.
    Meget gerne et par cykelhandsker, evt. cykelbriller med klare glas.
  • Cyklen skal være i orden. Det skal være en mountainbike som skal passe i størrelsen, og i øvrigt være i orden, dvs. med gear, håndbremser, brede dæk med knopper, og kæden skal være smurt. Det er ikke sjovt for de andre, hvis man skal vente på at få én cykel gjort køreklar, inden man kan komme afsted.

Træning 1
Formålet med dette hold er primært, at få nystartede og relativt urutinerede MTB-ryttere i god form, og at kunne færdes sikkert på MTB. Der er fokus på at lære basale tekniske færdigheder på MTB, så du bliver fortrolig med din cykel og kommer til at kunne køre på sporet.
På dette hold er der ingen krav til teknisk kunnen, og du kan også være med som let øvet eller hvis fysikken en dag er lidt en udfordring.

Træning 2
På dette hold er du fortrolig med din cykel, og har været med på træning 1 i omkring en halvsæson. Vi har primært fokus på, at alle ryttere får en god træning og får brugt sig selv. Træningen vil indeholde forskellige træningsøvelser og spor, der er tilpasset det fysiske og tekniske niveau på holdet.
På træning 2 deltager rytteren aktivt, og har et ønske om at forbedre sin tekniske kunnen og kondition.
På dette hold er der middel krav til teknisk kunnen.

Træning 3  
På træning 3 deltager rytteren aktivt, og har et ønske om at forbedre sin tekniske kunnen og kondition, evt. er i gang med at træne sig op til løb/konkurrence.
På dette hold er der høje krav til teknisk kunnen.

Træning 2 – Damer 
På dette hold arbejder vi, sammen med andre damer, videre med grundteknikkerne, som man har tilegnet sig ved træning 1 omkring en halvsæson.
Vi arbejder med de samme træningsskabeloner som træning 2, hvor der er fokus på at udvide grundteknik og kondition, men her kører man sammen med andre kvinder, hvor det er tilladt at sige at “ det tør jeg bare ikke”, og hvor man ikke skal prøve at følge med mændene.
Der vil blive kørt enkelte intervaller og singletrack, hvor vi kigger på de forskellige udfordringer vi møder undervejs.
Vi får rigtig god motion, der er fokus på at styrke alle muskler i ryg, core, arme og ben.
Der vil skulle overskrides nogle grænser, men det bliver gjort i et trygt miljø.
Og så er der fokus på at have det sjovt.
Der vil være et middel krav til teknisk kunnen.
Man vil til enhver tid kunne skifte mellem træning 2 og dameholdet, da vi følger samme træningsskabeloner. 

Tur-holdet
Dette hold har ikke en decideret instruktør, men en kaptajn der sørger for at planlægge en dejlig tur I skoven. Alle kan være med. Der er ikke krav om andet end at du skal kunne cykle.

Sprint
På dette hold er turene længere og mere teknisk krævende. Holdet er for dem, der blot vil have en sindssygt hurtig tur i sporet, og evt. er i gang med at træne sig op til løb/konkurrence. Dette hold har en kaptajn, der forsøger at få alle helskindede med hjem.
På dette hold er der høje krav til teknisk kunnen.

Talent/Elite
Spørg en instruktør for nærmere information

Mandfolk på MTB Søndag kl 10-12
Det sociale, fællesskabet og hyggen er i centrum for denne aktivitet, og man behøver ikke at have kørt på mountainbike tidligere for at deltage. Tværtimod. Vi opfordrer folk, som er helt grønne, til at møde op og være med. Og har man ikke en cykel, så kontakt os.
Mandfolk på MTB – HMIF MTB er for mænd som holder af at spise sig mæt om aftenen og måske fylder godt i landskabet. Hos os handler det ikke om at tabe sig eller tælle kalorier. Vi tæller kun smil og lumre vittigheder.
Er du et rigtigt mandfolk, som trænger til at komme op af sofaen og med os ud i skoven? 

Generelt
Som udgangspunkt vil Træning 1 og Træning 2 på dagen få tekniktræning med samme indhold men på forskelligt niveau og under differentierede forhold så det passer til deltagernes såvel fysiske som tekniske evner. I løbet af en sæson vil man komme gennem et program så man vil komme til at kunne beherske de fleste forhold man vil komme ud for på et singletrack i Danmark. Indimellem vil der være repetitioner, intervaltræning små konkurrencer eller ”bare” en cykeltur, hvis vejr/underlag eller antallet af fremmødte befordrer det. Der vil i løbet af sæsonen også blive undervist i sikkerhed på sporet og førstehjælp.

Hvilket hold passer mig? 
Du skal selv vurdere, hvilket hold du vil køre på denne dag. Du skal vælge realistisk ud fra din træningstilstand og dagsform, lyst og evner, tid til rådighed mv.
Det er ekstra vigtigt at være realistisk omkring egen form på MTB, fordi der er store fysiske forskelle i form og teknisk kunnen i mountainbikesporten. Hvis du er i tvivl om, hvor du passer ind, så tag en snak med instruktørerne, som kan fortælle dig nærmere om, hvad dagens træning byder på. Sørg også for at melde ud på ruten, hvis det går for stærkt. Alle skal med hjem, og alle skal have en god tur!

Din mening er vigtig for os
Inden vi kører i skoven, vil der på hvert hold blive informeret om, hvad dagens træning indeholder.
Efter træningen vil vi gerne mødes  til debriefing og en hyggesnak. Her modtager vi gerne ris og ros til aftenens træning. Vi vil altid forsøge at give medlemmerne den bedste træning, og har brug for din feedback.
Vi ses derude til en masse sjov på sporet!!

traeningnedadbakke300x173