Holdbeskrivelser

Inden hver træningstur bliver rytterne fordelt på de respektive hold. Du skal selv vurdere, hvilket hold du vil køre på denne dag. Du skal vælge realistisk ud fra din træningstilstand og dagsform, lyst og evner, tid til rådighed mv.

Sæson 2020 

Opstart 30-3  Sæsonslut 7-10

Vi arbejder med hold i følgende kategorier, og træner i forårs- og efterårssæson fast 2 gange om ugen – mandag og onsdag fra kl. 18.00 – kl. 20.00.

LIDT PRAKTISK INFO

  • Der skal ALTID bæres cykelhjelm.
  • Tag praktisk tøj på, der svarer til vejret. Gode sko og bukser der ikke sidder fast i kæden.
    Meget gerne et par cykelhandsker, evt. cykelbriller med klare glas.
  • Cyklen skal være i orden. Det skal være en mountainbike som skal passe i størrelsen, og i øvrigt være i orden, dvs. med gear, håndbremser, brede dæk med knopper, og kæden skal være smurt. Det er ikke sjovt for de andre, hvis man skal vente på at få én cykel gjort køreklar, inden man kan komme afsted.
  • Generelt

    Som udgangspunkt vil Træning 1 og Træning 2 på dagen få tekniktræning med samme tema (Progression) men på forskelligt niveau og under differentierede forhold så det passer til deltagernes såvel fysiske som tekniske evner. I løbet af en sæson vil man komme gennem et program så man vil komme til at kunne beherske de fleste forhold man vil komme ud for på et singletrack i Danmark. Indimellem vil der være repetitioner, intervaltræning små konkurrencer eller ”bare” en cykeltur, hvis vejr/underlag eller antallet af fremmødte befordrer det. Der vil i løbet af sæsonen også blive undervist i sikkerhed på sporet, nødrep. af cyklen i skoven og førstehjælp.

Teknik Træning 1

Formålet med dette hold er primært at få nystartede og relativt urutinerede MTB-ryttere i god form, og at kunne færdes sikkert på MTB. Der er fokus på at lære basale tekniske færdigheder på MTB, så du bliver fortrolig med din cykel og kommer til at kunne køre dele af blå spor i Pamhule.

På dette hold er der ingen krav til teknisk kunnen, og du kan også være med som let øvet eller hvis fysikken en dag er lidt en udfordring.

Onsdag vil være fortrinsvis repetition af tidligere øvelser fra om mandagen samt fokus på leg og ”sociale” øvelser 😊

Teknik Træning 2

På dette hold er du fortrolig med din cykel, og har været med på Teknik Træning 1 i omkring en halvsæson. Vi har primært fokus på, at alle ryttere får en god træning og får brugt sig selv. Træningen vil indeholde forskellige træningsøvelser og kørsel på både Blå og Røde sporstykker i Pamhule tilpasset det fysiske og tekniske niveau på holdet.

På træning 2 deltager rytteren aktivt, og har et ønske om at forbedre sin tekniske kunnen og kondition.

På dette hold er der middel krav til teknisk kunnen.

Teknik Træning 3  

Teknik 3 er for dig som har styr på grundteknikken og flowet på sporet. Vi arbejder stadig med teknikken, flow, tempo og kontrol i kørslen. I vores træninger vil der også forekomme små intervaller og meget mere sjov. Vi evaluerer efter hver træning og lytter til jeres input for også at tilpasse træningen til jeres ønsker.

Damer Motion 2

I Dame motion 2 er der sjov, action, udfordringer, sammenhold og naturoplevelser.

Vi tager på hyggelige “tøseture” i skoven, hvor der er plads til frisk luft og gode naturoplevelser, hvor man ikke skal køre med puls 190 for at følge med mændene, men vi skal stadig have pulsen op, så der vil være indlagt nogle intervaller undervejs, for at forbedre konditionen.
Holdet er for dig der kan lide at få lidt flere udfordringer. Vi arbejder videre med tekniske op- og nedkørsler, sving og berms, drops og step-ups. Samtidig lægger vi stor vægt på sikkerhed.
Nogle gange vil du nok overskride nogle grænser, men det bliver gjort i et trygt miljø sammen med andre kvinder, og det er stadig tilladt at sige “det tør jeg bare ikke”,

Holdet er for dig der har de grundlæggende færdigheder, og som kan køre det blå spor i Pamhule.

Tur-holdet
Dette hold har ikke en decideret instruktør, men en kaptajn der sørger for at planlægge en dejlig tur I skoven. Alle kan være med. Der er ikke krav om andet end at du skal kunne cykle.

Puls og Spor

Holdet er for dig der gerne vil forbedre din kondition og få lidt mere fart på din MTB.  Alle kan være med, det eneste krav er at du har lyst til at få pulsen op og du skal kunne køre det blå spor, da vi ikke øver nogen form for teknik.

Hver træningsaften består af opvarmning på vej ud til sporet – pulstræning på enten grusveje eller spor og resten af tiden kører vi sporet – vi slutter med at rulle af på vej tilbage til hallen. 

Sprint
På dette hold er turene længere og mere teknisk krævende. Holdet er for dem, der blot vil have en sindssygt hurtig tur i sporet, og evt. er i gang med at træne sig op til løb/konkurrence. Dette hold har en kaptajn, der forsøger at få alle helskindede med hjem.
På dette hold er der høje krav til teknisk kunnen.

Talent/Elite
Spørg en instruktør for nærmere information eller se nærmere på dette link: https://www.hmif-mtb.dk/funsters-ung-mtb-haderslev/

Qvinder på MTB

Qvinder på MTB køres fredag 16.30 – 18.00
Holdet er for alle kvinder der har lyst til en glad tur i skoven, hvor det sociale fællesskab og smil på læben vægtes højt.
Man behøver ikke at have kørt på mountainbike tidligere for at deltage. Tværtimod kan det være et godt og trygt sted at starte ud her sammen med andre piger i alle aldre.
Alle kan være med

Mandfolk på MTB Søndag kl 10-12
Det sociale, fællesskabet og hyggen er i centrum for denne aktivitet, og man behøver ikke at have kørt på mountainbike tidligere for at deltage. Tværtimod. Vi opfordrer folk, som er helt grønne, til at møde op og være med. Og har man ikke en cykel, så kontakt os.
Mandfolk på MTB – HMIF MTB er for mænd som holder af at spise sig mæt om aftenen og måske fylder godt i landskabet. Hos os handler det ikke om at tabe sig eller tælle kalorier. Vi tæller kun smil og lumre vittigheder.
Er du et rigtigt mandfolk, som trænger til at komme op af sofaen og med os ud i skoven? 

Generelt
Som udgangspunkt vil Træning 1 og Træning 2 på dagen få tekniktræning med samme indhold men på forskelligt niveau og under differentierede forhold så det passer til deltagernes såvel fysiske som tekniske evner. I løbet af en sæson vil man komme gennem et program så man vil komme til at kunne beherske de fleste forhold man vil komme ud for på et singletrack i Danmark. Indimellem vil der være repetitioner, intervaltræning små konkurrencer eller ”bare” en cykeltur, hvis vejr/underlag eller antallet af fremmødte befordrer det. Der vil i løbet af sæsonen også blive undervist i sikkerhed på sporet og førstehjælp.

Hvilket hold passer mig? 
Du skal selv vurdere, hvilket hold du vil køre på denne dag. Du skal vælge realistisk ud fra din træningstilstand og dagsform, lyst og evner, tid til rådighed mv.
Det er ekstra vigtigt at være realistisk omkring egen form på MTB, fordi der er store fysiske forskelle i form og teknisk kunnen i mountainbikesporten. Hvis du er i tvivl om, hvor du passer ind, så tag en snak med instruktørerne, som kan fortælle dig nærmere om, hvad dagens træning byder på. Sørg også for at melde ud på ruten, hvis det går for stærkt. Alle skal med hjem, og alle skal have en god tur!

Din mening er vigtig for os
Inden vi kører i skoven, vil der på hvert hold blive informeret om, hvad dagens træning indeholder.
Efter træningen vil vi gerne mødes  til debriefing og en hyggesnak. Her modtager vi gerne ris og ros til aftenens træning. Vi vil altid forsøge at give medlemmerne den bedste træning, og har brug for din feedback.
Vi ses derude til en masse sjov på sporet!!

traeningnedadbakke300x173