Indlæg efterår/vinter 2016,  Pamhuleruten

Vinterkørsel på sporet – 6 gode grunde til ikke at køre i mudder 

Sådan ser et spor ud, når det er blevet godt og grundigt smadret af mountainbike-ryttere. Bemærk hvor bredt sporet er blevet, fordi rytter efter rytter forsøger at undgå det værste mudder ved at køre uden om. Billedet er lånt fra Trail Builders Copenhagen, som har et sandt rædselskabinet af et fotogalleri med mudrede spor i Rude Skov.Vintersæsonen er over os, og for mountainbike-folket betyder det med sikkerhed én ting: Mudrede spor. Debatten går lystigt på Facebook mellem de der gerne vil køre på de mudrede spor og de, der synes det er en skidt ide.
Og det er det. Her er seks gode grunde til, at du ikke skal køre på mudrede spor.

1. Du ødelægger sporene

Når sporet er pløret, skærer mountainbikens dæk sig dybt ned i ler og muld, og efterlader en dyb rille. Flere dæk giver større og dybere riller, og til sidst er store dele af sporet ét stort mudderhul. Når først sporet er kørt helt i smadder tager det flere uger med tørt og varmt vejr, før det igen er tørt, og sporet har taget permanent skade og bliver hurtigere mudret næste gang det bliver vådt.

2. Det skæmmer skoven

Mudrede spor er grimme. Men værre endnu bliver det af, at mange af de mtb-entusiaster der støder på de store mudderhuller prøver at køre uden om. Det fører til såkaldt “braiding” hvor det mudrede område bliver bredere og bredere, fordi alle gerne vil undgå den dybeste del af mudderhullet. Snart er det fine 50 cm brede singletrack blevet til to, fem eller nogle gange 10 meter brede mørke, mudrede ar der snor sig gennem skoven.

3. Det giver mountainbikere et dårligt ry

Når skovene skæmmes af brede, smadrede spor, fører det forståeligt nok til at andre brugere af skoven ser sig sure på mountainbikerne. Det betyder trælse historier i medierne og klager til Naturstyrelsen (eller lodsejeren hvis det er privat skov), og i yderste konsekvens kan det betyde, at spor bliver lukket, eller at reglerne for mountainbikekørsel i skovene skærpes.

4. Det slider på din cykel

Mudder er en blanding af ler, sand og muld, og spiller rigtig skidt sammen med de mekaniske dele på en cykel. Særligt de små sandkorn og de meget små stenpartikler i leren slider på de dele de kommer i kontakt med. Det betyder først og fremmest, at din kæde og kassette bliver slidt hurtigere og skal skiftes oftere, men også de andre bevægelige dele på cyklen bliver udsat for mere slid. Mudder på din forgaffel og evt. bagdæmper arbejder sig ned i gaflen/bagdæmperen hvor det blander sig med olien og slider på inderbenene. Det betyder i værste fald, at din affjedring tager skade, og i bedste fald at der skal gå kortere tid mellem service på din gaffel/dæmper. Mudderet går også hårdt ud over lejer i krank og headset, og har du en fullsuspension slider det også kraftigt på pivotlejerne.

5. Mudrede spor er ikke naturlige

Mange af de argumenter jeg har set fra folk der gerne kører i mudder handler om, at det er dejligt naturligt. Men et smadret, opkørt, mudret spor er ikke en naturlig del af skoven. Det er noget vi som mountainbikere har skabt med vores knopdæk og kropsvægt. Det er kort sagt lige så naturskabt som en grussti.

6. Det er ikke sjovt

OK. Indrømmet. Det her punkt er subjektivt. Men prøv en gang at tænke efter hvilke af disse to scenarier du helst ville opleve: At køre igennem skoven på et tørt spor med en god fart og et godt flow, og tage de skarpe sving så hårdt, at du næsten skrider ud.
Eller: At møjsommeligt kæmpe dig frem gennem smattet underskov der klistrer til dækkene, og glide og skride dig gennem svingene som om du kørte i sæbe.
Jeg tror godt jeg ved hvad de fleste vil vælge. Og den megen braiding der opstår på sporene (se punkt 2) tyder da også på, at de fleste egentlig helst vil køre uden om de der mudderhuller.

Hvad pokker gør man så?

Her er nogle bud på, hvor man kan køre, når sporene er mudrede.

Om Rideon

Rideon er et hobbyprojekt, som vi er en lille gruppe venner, der hygger sig med. Det giver os en grund til at komme ud og prøve en masse spor, og opleve MTB-mulighederne i Danmark.

 

Kommentarer lukket til Vinterkørsel på sporet – 6 gode grunde til ikke at køre i mudder